Hoe maak je lekker leesbare SEO content?

Hoe maak je lekker leesbare SEO content?

Tekst moet altijd aantrekkelijk zijn om je potentiele klant over te halen. Toch zit er wel verschil in of je nou een tekst schrijft voor een website, of een tekst voor een flyer, column of brochure. Een tekst die je schrijft voor een website of landingspagina, moet de klant overhalen om tot kopen over te gaan. Tevens moet het ook voor Google duidelijk zijn waar jouw tekst over gaat, in het geval van dit artikel gaat het over SEO content. Google weet nu dus dat mijn tekst, maar ook mijn website gaat over SEO. Op die manier bepaalt Google ook of dit artikel belangrijk is om te scoren in Google.

Hoe begin je met het schrijven van een tekst?

Al het begin is moeilijk, alhoewel gespecialiseerde tekstschrijvers het vaak zo uit hun mouw schudden. De grootste fout die veel gemaakt wordt is het meteen denken aan zoektermen. Een stuk of 20 keer dezelfde zoektermen in een stukje tekst van ongeveer 500 woorden, dat is een no-go voor lekker leesbare SEO content. Bedenk van tevoren goed waarover jouw tekst moet gaan, wat wil je ermee bereiken? Wil je mensen informeren of wil je dat de lezers overgaan tot kopen? Vraag jezelf af waarom mensen jouw artikel moeten lezen, of waarom mensen een product of dienst moeten afnemen? Kortom, verplaats jezelf eens in de lezer.

Het bepalen van de zoektermen

Als je voor jezelf hebt bedacht waarover jouw tekst moet gaan, dan kun je overgaan tot het bepalen van de zoektermen. Zoektermen zijn woorden waarop mensen in Google zoeken. Het opzoeken en bepalen van zoektermen, is een tijdrovende en lastige klus als je het in één keer goed wilt doen. Als je hebt bepaald welke zoektermen je in wilt gaan zetten, kun je deze invoeren in de Google Keyword planner. De keyword planner geeft dan aan hoe vaak er gezocht wordt op een bepaalde zoekterm. Tevens kun je ook inspiratie halen uit de keyword planner.

SEO Content

Beginnen met schrijven

Je hebt nu voor jezelf bepaald waarover jouw tekst moet gaan, wie je doelgroep is, wat je ermee wilt bereiken en welke zoektermen je wilt gaan inzetten. Dan kun je gaan starten met het schrijven van je tekst(en). De inleiding van je tekst is eigenlijk het belangrijkste, in dit stukje moet je de lezer zien over te halen om door te gaan met lezen. Denk er ook vooral aan om jezelf niet voor te doen als iemand anders, ben je zelfstandig? Schrijf dan gewoon in de ik vorm en niet in de wij vorm. Spreek je je klanten altijd aan met je? Doe dit dan ook op je website.

Een goede tekst die lekker leesbaar is, maar welke ook goed opgepakt wordt door Google, heeft minimaal 350 woorden. Zelf raad ik aan om een tekst van minimaal 500 woorden te schrijven, maar dat is natuurlijk per branche verschillend. Verder moet je content sterk en vooral ook uniek zijn. Heb je je tekst geschreven? Dan kun je de zoektermen gaan implementeren. In een tekst van ongeveer 400 woorden, is het genoeg om dit een keer of 3 voor te laten komen. Google is een hele slimme zoekmachine, dus zo klakkeloos wat zoektermen in je artikel plaatsen is niet slim.

Zoektermen in de meta

Niet alleen zoektermen in de tekst zijn belangrijk, maar ook dient deze zoekterm in de titel van je tekst te staan. Ook moet de belangrijkste zoekterm in de meta omschrijving van je pagina staan. De meta omschrijving is de korte tekst die je ziet staan in de zoekresultaten. Wanneer deze opvallend is, klikken mensen eerder op jouw website.

Tot slot is het belangrijk dat jouw SEO content er ook goed uit ziet, dus niet alleen een lang stuk tekst. Zorg voor voldoende tussenkopjes, waarbij de titel beschikt over een H2 of H3 kop. Voeg ook een aantal afbeeldingen en interne links in je artikel toe en je bent klaar.

Delen:
error0
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.