Integrated Facility Management

Het is steeds gebruikelijker om bij het kiezen van een partij voor ondersteunende diensten een aanbesteding uit te schrijven, zoals integrated facility management. Het vergt wel voldoende professionele kennis van zaken om dit op een succesvolle manier te doen. Veel bedrijven nemen een adviseur in de hand om hen te begeleiden bij het aanbestedingstraject. Een zorgvuldige voorbereiding bij het opstellen van de aanbesteding, gedegen vakkennis bij de keuze van de leverancier en kennis van zaken als het gaat om het vastleggen van contracten is daarbij van groot belang.

De fases van een aanbestedingstraject

Een aanbestedingstraject laat zich onderverdelen in drie fases: de aankondiging, de inschrijving en de gunning. Voorafgaand aan de aankondiging breng je de wensen en voorwaarden voor jouw bedrijf in kaart, vervolgens publiceer je deze en kunnen leveranciers zich inschrijven en ten slotte volgt de afsluitende fase waarin je de best passende leverancier kiest en de samenwerking vastlegt in een contract. Een aanbesteding zorgt ervoor dat je zeker bent dat de leverancier voldoet aan jouw criteria. Bovendien stimuleer je hiermee een eerlijke concurrentie.

Beoordelingscriteria aanbesteding schoonmaak

Schoonmaak aanbestedingen zijn een van de meest voorkomende aanbestedingstrajecten. Voorafgaand aan een dergelijke aanbesteding is het van belang helder te hebben wat de criteria zijn waaraan een partij moet voldoen. Een voorbeeld hiervan is de keuze tussen avond- of dagschoonmaak. Dagschoonmaak heeft als voordeel dat het vaak minder kost. Bovendien wordt hiermee de betrokkenheid van het schoonmaakpersoneel met het bedrijf gestimuleerd. Een andere overweging kan zijn om je te richten op lokale bedrijven in de aanbesteding. Vaak is het personeelsverloop minder hoog en soms is de kwaliteit van de diensten hoger. Voor elk bedrijf gelden andere criteria, zoals de betrouwbaarheid van een leverancier, de werkmethode, de manier waarop gemonitord wordt of de kosten.

Schoonmaakaanbestedingen uitbesteden

Het uitschrijven en afwikkelen van een aanbesteding is een tijdintensief traject en vraagt om een deskundige aanpak. Veel bedrijven kiezen er daarom ook voor om dit traject te laten begeleiden door externe professionals. Een schoonmaakaanbesteding vindt doorgaans maar eens in de vijf tot tien jaar plaats, waardoor de expertise om dit succesvol te begeleiden vaak niet in huis is. Diverse partijen hebben zich gespecialiseerd in schoonmaakaanbestedingen en zijn daardoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zij kunnen je ondersteunen om op een efficiënte en kostenbewuste wijze een leverancierkeuze te maken.

Delen:
0
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.