Waarom bloggen onderdeel zou moeten zijn van je content strategie

Waarom bloggen onderdeel zou moeten zijn van je content strategie

Met de opkomst van video en social media zijn je mogelijkheden voor een goede content strategie tegenwoordig uitgebreider dan ooit. Content marketing begon ooit met bloggen. Maar wat is bloggen tegenwoordig nog waard nu we talloze nieuwe methoden kennen zoals influencer marketing en vloggen? Het aantal bedrijven die een blog maken lijkt zijn piek bereikt te hebben. Sterker nog, volgens Google Trends was bloggen in 2014 twee keer zo populair als nu.

Bloggen

Maar bloggen is nog lang niet verdwenen uit het content landschap, sterker nog, bloggen is één van de effectiefste content strategieën blijkt uit onderzoek:

  • Kleine bedrijven met blogs genereren 126% meer leads
  • 97% van de bedrijven mét een blog hebben meer inkomende links
  • En 52% zegt dat bloggen hun meest cruciale content marketing techniek is.

Als dat nog niet genoeg reden geeft om zakelijk te gaan bloggen, zijn hier nog 6 redenen waarom ook jouw onderneming moet beginnen met zakelijk bloggen:

1.    Blog content wordt het beste onthouden door lezers

Afbeeldingen en video doen het goed voor engagement. Maar als we het hebben over diepgaande en uitgebreide informatie omtrent een bepaald onderwerp, dan presteren lange blog artikelen (2000+ woorden) het beste. Lange blog posts blijven beter hangen in onze gedachte dan video’s en andere kortere content.

2.    Boost je professionaliteit

Je blog is de menselijke kant van je onderneming. Met je blog leren (potentiële) klanten je beter kennen. Ze krijgen een inzicht in jouw werkwijzen, jouw gedachte gang en jouw professionaliteit. Met een zakelijke blog laat je jouw expertise zien over een onderwerp, wat bezoekers een reden geeft om jou in te huren voor hun volgende klus.

3.    Een blog brengt nieuwe bezoekers op je website

Je blog is een steeds groter wordende verzameling van artikelen. Hoe meer je blogt, hoe meer potentie je hebt om gevonden te worden (met goede SEO).

Het belangrijkste is dat je zoekwoorden breder worden. Je homepage waarmee je nu op maximaal 10 zoekwoorden probeert te ranken, is niet meer je enige belangrijke pagina. Met bloggen target je al snel honderden long tail zoektermen. Zogenaamde zoektermen die bestaan uit 4, 5 of zelfs nog meer woorden.

Hoewel de zoekvolumes op long tail termen laag zijn, bestaat 70-80% van al het zoekverkeer uit long tail zoektermen.

Met blog posts rank je opeens op honderden extra zoektermen. Het mooiste is dat de concurrentie laag is op deze long tail zoektermen, omdat veel websites alleen optimaliseren voor de korte zoektermen met de hoogste zoekvolumen.

4.    Bloggen levert natuurlijke links op naar je website

Bedrijven die bloggen krijgen 97% meer links naar hun website dan bedrijven die niet bloggen. Een indrukwekkend resultaat.

Inkomende links verhogen de autoriteit van je gehele website, waardoor je ook beter op je belangrijkste zoekwoorden gaat ranken waarvoor jij of je marketing bedrijf op focust.

Organisch en gratis linkjes opbouwen, een kunst in 2019, maar met goede blog posts wordt dat de regel in plaats van de uitzondering.

5.    Bloggen is essentieel voor succesvolle social kanalen

De tijd dat een website en social media twee compleet verschillende dingen waren is over. Bloggen sluit naadloos aan op een goede social media strategie. Je blog artikelen bieden sterke content om te delen op je socials, terwijl je jouw socials weer kan promoten op je blog.

Op die manier bind je een bezoeker beetje bij beetje aan je merk en verrijk je de content die je aanbied met serieuzere en meer diepgaande content.

6.    Een trouwe volgersbasis

Socials zijn tegenwoordig belangrijke kanalen voor veel bedrijven, maar het gevaar is dat je geen controle hebt over je doelgroep en volgers.

Zo bracht Facebook een tijd geleden een update uit waarbij content van pagina’s minder vaak getoond gaat worden, in de plaats daarvan worden er meer persoonlijke posts en advertenties weergegeven.

En daar gaat je bereik. Van de volgers die je opbouwt, bereik je op socials maar een klein deel.

Met een blog kun je email adressen verzamelen, een mailinglijst opbouwen en controle krijgen over je doelgroep. Als een deel van je volgers geen gebruik meer maakt van Facebook of Instagram, ben je ze nog niet verloren. Want je hebt ze op je mailinglist. Een evergreen oplossing, want een mailadres hebben we eenmaal nodig.

 

 

Delen:
error0
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.